
Noi instrumente digitale în sectorul procedurilor de insolvență
Schimbările din sectorul procedurilor de insolvență, generate ca urmare a transpunerii Directivei (UE) 2019/1023 în legislația națională, coroborate cu evolutia tehnologică, economică, globalizarea și recentele crize, au declanșat ample proiecte de digitalizare menite să sprijine profesia de practician în insolvență și să aducă îmbunătățiri cadrului desfășurării activității de insolvență.
Proiectele digitale lansate de către UNPIR acoperă trei paliere principale:
- Publicitate unitară a anunțurilor de valorificare a activelor din patrimoniul debitorilor aflați în procedura de insolvență - https://www.licitatii-insolventa.ro
- Licitații online - Necesitatea de valorificare a activelor debitorilor insolvenți prin licitație publică realizată online - https://www.licitatii‑unpir.ro/
- Platforma SEDIS - Cel mai amplu proiect digital al UNPIR - https://www.unpir.ro/sedis
Platforma SEDIS a fost lansată, din 2021, spre a fi utilizata gratuit de către practicienii în insolvență, pentru gestiunea online a dosarelor de insolventa; recent, începând cu data de 2 iunie 2023, prin utilizarea platformei, practicienii în insolvență își îndeplinesc și obligația de raportare statistică față de organismul profesional, UNPIR, înlocuind formatul anterior de raportare, care se realiza pe suport fizic.
Proiectul SEDIS este unul amplu, până în prezent fiind lansate următoarele module:
- Modulul nr. 1: gestiunea online a dosarelor de insolvență/lichidare, prin intermendiul căruia practicienii în insolvență întocmesc proceduri de bază și minimale în legatură cu portofoliul de insolvență (întocmirea notificărilor, tabelelor de creanță, gestiunea activelor, întocmirea și gestiunea programului de plăți specific procedurilor de reorganizare, plan de distribuire a creanțelor etc.); dosarele de insolvență sau lichidare gestionate prin SEDIS rămân accesibile, chiar și după radierea debitorilor (având rolul unei arhive electronice);
- Modulul nr. 2: gestiunea online a Tabloului UNPIR, ceea ce a făcut posibilă eliberarea certificatelor/extraselor din Registrul Formelor de Organizare UNPIR;
- Modulul nr. 3: privind raportările specifice față de organismul profesional, respectiv depunerea online a declarației anuale de venituri din desfășurarea activității de insolvență.
- Modulul „STATISTICI” a fost creat pornind de la nevoia implementării unei alternative digitale la vechea formă de raportare statistică a dosarelor de insolvență/lichidare, care să simplifice și să ușureze obligațiile statutare ale practicienilor în insolvență
Structura platformei garantează confidențialitatea și protecția datelor. Confidențialitatea este garantată prin algoritmul de analiză a datelor, ce procesează doar valori agregate.
Mai multe informatii sunt puteti regasi in Revista de insolventa Phoenix nr. 85/ iulie - septembrie 2023 https://www.unpir.ro/revista-phoenix